GONÇALVES, JÚLIA MENDES2023-11-212023-11-212021-6-21https://repositorio.unicep.com.br/handle/123456789/209Considering that higher education students go through a change in lifestyle, they may present great emotional, physical, and social stress, usually leading to symptoms that have consequences on their quality of life. Thus, the present study applied the SF36 (Medical Outcomes Study Questionnaire 36-Item Short Form Health Survey) quality of life questionnaire. This is a set of 36 questions, subdivided into eight components, which are: functional capacity, physical aspects, pain, general health status, vitality, social aspects, emotional aspects, and mental health. This study aimed to evaluate the quality of life in higher education students. It involved a qualitative approach, where data was collected longitudinally. From those who accepted this proposal, we recruited 26 of the students to apply the SF36 questionnaire. When we finished this step, the next one was about calculating the results by means of specific guidelines and the Raw Scale. The data collected from the questionnaire were evaluated descriptively, by means of tables. It was verified among them that the functional capacity presents a higher index, while the limitations due to emotional aspects affect their health in a harmful way. In view of the study presented, it was possible to conclude that the university period presents great physical and psychosocial factors that affect the health of the students, affecting their quality of lifeConsiderando que os alunos do ensino superior passam por uma mudança no estilo de vida, os mesmos podem apresentar grandes desgastes emocionais, físicos e sociais, geralmente levando a sintomas que acarretam consequências na qualidade de vida destes. Desta forma, o presente estudo aplicou o questionário da qualidade de vida SF36 (Medical Outcomes Study Questionaire 36-Item Short Form Health Survey). Este se trata de um conjunto de 36 questões, subdividido em oito componentes, que são: capacidade funcional, aspectos físicos, dor, estado geral de saúde, vitalidade, aspectos sociais, emocionais e saúde mental. Este estudo teve como objetivo avaliar a qualidade de vida em alunos do ensino superior. O mesmo envolveu uma abordagem qualitativa, onde houve coleta de dados de forma longitudinal. A partir dos que aceitaram esta proposta, recrutamos 26 dos alunos para aplicação do questionário SF36. Ao finalizarmos esta etapa, a próxima se tratou do cálculo dos resultados por meio de orientações específicas e pela Raw Scale. Os dados coletados pelo questionário foram avaliados de forma descritiva, por meio de tabelas. Foi constatado entre eles que a capacidade funcional apresenta-se com um maior índice, enquanto as limitações por aspectos emocionais atingem prejudicialmente a saúde dos mesmos. Diante do estudo apresentado, foi possível concluir que o período universitário apresenta grandes fatores físicos e psicossociais que atingem a saúde dos estudantes, afetando a qualidade de vida dos mesmos.ptANÁLISE FISIOTERAPÊUTICA DA QUALIDADE DE VIDA EM ALUNOS DO ENSINO SUPERIOR NA CIDADE DE SÃO CARLOS/SPArticle