ZAFALON, Camila NogueiraCARDOSO, Regina FerreiraSANTOS, Sueli dosDEGUIRMENDJIAN, Samira Candalaft2024-03-142024-03-142020-12-21https://repositorio.unicep.com.br/handle/123456789/306Nurses express extremely important roles in health education, continuous and permanent education, creating actions in order to promote health and patient care. In addition, permanent and continuing educations are the bases of facing the shortcomings and needs found in human resources in health institutions. Objective: Describe the importance of nurses’ role in health education, either both in continuing and in permanent education. Method: an integrative review with bibliographic survey was carried out throughout MEDLINE, LILACS, BDENF and SCIELO databases using the four descriptors along. Results and Discussion: after applying the inclusion and exclusion criteria, fifteen articles were included in the study. Two categories of the study emerged: the first one consist in "training, continuing education, permanent health education" and the second in "the role of the nurse". Conclusion: It was concluded that the nurse is aware of the need for health education, but this practice is not well-based on institutions as well as continuing education and permanent education, requiring from nurses taking over of the attributions.O enfermeiro tem papel de extrema importância na atuação em educação em saúde, educação continuada e permanente, sendo estas geradoras de ações de promoção à saúde e atenção ao paciente. Além disso, educação permanente e continuada são as bases para o enfrentamento de carências e necessidades encontradas nos recursos humanos nas instituições de saúde. Objetivo: Descrever a importância da atuação do enfermeiro na educação em saúde, tanto na educação continuada como na permanente. Método: realizou-se revisão integrativa de levantamento bibliográfico nas bases de dados MEDLINE, LILACS, BDENF e SCIELO. Foram utilizados os quatro descritores juntos. Resultados e Discussão: quinze artigos foram selecionados e incluídos no estudo após a aplicação dos critérios de inclusão e exclusão. Emergiram duas categorias do estudo: conceito de “capacitação”, “educação continuada”, “educação permanente em saúde” e o “papel do enfermeiro”. Conclusão: O enfermeiro tem conhecimento da necessidade de educação em saúde, mas essa prática, assim como educação permanente e educação continuada, não está consolidada dentro das instituições, devendo o enfermeiro apoderar-se ainda mais dessa atribuição.ptEDUCAÇÃO EM SAÚDE E A IMPORTÂNCIA DA ATUAÇÃO DO ENFERMEIROUMA REVISÃO INTEGRATIVA DA LITERATURAArticle