SOUZA, GIULIANA FUNARO DE2023-11-232023-11-232023-6-21https://repositorio.unicep.com.br/handle/123456789/218Autism Spectrum Disorder imposes restrictions on social contact to varying degrees. A decrease in the ability to perceive and understand the mental states of individuals in their social groups is observed, generating anxiety, aggressive behavior and isolation. The child is often subjected to various treatment approaches that address sensory, communication, attention, learning and independence damage, thus seeking family, school and social inclusion. Living with animals, considering the dog in this study, shows how they can fulfill emotional needs, offer comfort, security and increase self-esteem and socialization. In this context, this research was important in narrating, from the perspective of the mother and the researcher, the approach of a child with autism spectrum disorder to a dog and its owner, leading to an emotional and social experience. OBJECTIVE: To narrate the experience of social inclusion, affectivity, acquisition of responsibilities and changes in behavior, promoted by bringing a child with autism spectrum disorder closer to the dog. METHOD: Data collection was carried out through the narration of the experience and records of information observed by the researcher in her residence, in the period of five months. The narrative of the events was composed by the researcher's observation about the behavior of the child with autism spectrum disorder, from the first contact with the dog. It was divided into four moments History of the discovery of the diagnosis; Approximation; Relationship development; Changes. For a comparison of communication skills, the questionnaire prepared by the University of São Paulo was applied to the child's mother. RESULTS: Among the skills that the child did not show or rarely showed, and which were developed after the contact period facilitated by the dog, the following stand out: looking when called, playing with children of the same age, initiating games. FINAL CONSIDERATIONS: Through this narrative, the importance of interaction with a dog was verified, paving the way for approaching a child with autism spectrum disorder, collaborating with aggression control, communication and socialization.O Transtorno do Espectro Autismo impõe restrições ao contato social em diferentes graus. Observa-se diminuição da capacidade de perceber e compreender os estados mentais dos indivíduos em seus grupos sociais, gerando ansiedade, comportamentos agressivos e isolamento. A criança é frequentemente submetida às várias abordagens de tratamento que atentam para os danos sensoriais, de comunicação, atenção, aprendizado e independência, buscando com isso a inclusão familiar, escolar e social. A convivência com animais, considerando no presente estudo o cachorro, mostra como eles podem preencher as necessidades emocionais, oferecer conforto, segurança e aumentar a autoestima e socialização. Neste contexto, esta pesquisa teve sua importância ao narrar, pela perspectiva da mãe e da pesquisadora, a aproximação de uma criança com transtorno do espectro autista a um cachorro e seu dono, conduzindo a uma experiência emocional e social. OBJETIVO: Narrar experiência de inclusão social, afetividade, aquisição de responsabilidades e mudanças no comportamento, promovidos por aproximação de criança com transtorno do espectro autista ao cachorro. MÉTODO: Foi realizada coleta de dados por meio da narração da vivência e registros de informações observadas pela pesquisadora em sua residência, no período de cinco meses. A narrativa dos eventos foi composta pela observação da pesquisadora sobre o comportamento da criança com transtorno do espectro autista, a partir do primeiro contato com o cachorro. A mesma foi dividida em quatro momentos História da descoberta do diagnóstico; Aproximação; Desenvolvimento da relação; Mudanças. Para uma comparação das habilidades de comunicação foi aplicado com a mãe da criança o questionário elaborado pela Universidade de São Paulo. RESULTADOS: Entre as habilidades que a criança não apresentava ou apresentava raramente, e que após o período de contato facilitado pelo cachorro, foram desenvolvidas, destacam-se: o olhar quando chamado, brincar com crianças da mesma idade, iniciar brincadeiras. CONSIDERAÇÕES FINAIS: Por meio desta narrativa constatou-se a importância da interação com cachorro abrindo caminho para aproximação de criança com transtorno do espectro autista, colaborando com controle de agressividade, comunicação e socializaçãoptO CACHORRO NO AUXÍLIO DA SOCIALIZAÇÃO DE CRIANÇA COM AUTISMOArticle